Інформаційний бюлетень
Організація інклюзивного навчання у системі освіти м. Житомира у 2017-2018 навчальному році
В місті Житомирі створено умови для виховання та навчання дітей, які не можуть відвідувати навчальний заклад або потребують забезпечення особливих умов навчання та виховання.
У місті Житомирі мережа інклюзивних груп складає 18 груп у 8 закладах, до яких за рішенням обласної психолого-медико-педагогічної консультації та на підставі заяв батьків зараховано 25 дітей у таких закладах:
Житомирський дошкільний навчальний заклад № 10, вул. Грушевського, 89/98, завідуюча Гуть Наталія Євгенівна;
Житомирський дошкільний навчальний заклад № 45, вул. Трипільська, 14-а, завідуюча Гаршина Елла Володимирівна;
Житомирський дошкільний навчальний заклад № 70, вул. Івана Мазепи, 4-а, завідуюча Нікон Тетяна Євгенівна;
Житомирський центр розвитку дитини № 5, вул. Покровська, 143, завідуюча Гришко Тетяна Дмитрівна;
Житомирський центр розвитку дитини № 68, проїзд академіка Тутковського, 10, завідуюча Журавська Галина Валеріївна;
Житомирський центр розвитку дитини № 69, вул. Хлібна, 47, завідуюча Гладун Людмила Наріманівна;
Житомирський дошкільний навчальний заклад № 57, вул. Довженка, 11, завідуюча Зоря Олена Андріївна;
Житомирський дошкільний навчальний заклад № 46, пров. Шкільний, 6, завідуюча Іванова Тетяна Богданівна.
Залучено до роботи з цією категорією дітей 18 асистентів вихователя, 8 практичних психологів, 18 вчителів-логопедів, 18 вчителів-дефектологів. На кожну дитину складено програму індивідуального розвитку, призначено групи фахівців індивідуального супроводу, до яких введено вихователів-методистів, вихователів груп, асистентів вихователя, практичних психологів, вчителів-логопедів, вчителів-дефектологів та медичних сестер.
До інклюзивних груп зараховані діти, які мають порушення психологічного розвитку з недорозвиненням мовлення зі спектром аутизму, діти з порушенням опорно-рухового апарату, хворі на дитячий церебральний параліч, із соціальною дезадаптацією, з порушеннями комунікативних функцій та соціальної взаємодії.
У закладах, де працюють інклюзивні групи, створені кабінети психологічної корекції, логопедичні кабінети, куточки сенсорики для дій з предметами.
У 2017-2018 навчальному році у загальноосвітніх навчальних закладах міста навчається 439 дітей з інвалідністю, із числа яких
281 учень інтегровано у навчально-виховний процес (навчання у класі),
86 учнів навчаються за індивідуальною формою,
55 учнів потребують корекції розвитку за інклюзивною формою навчання,
17 учнів потребують навчання у спеціальних класах.
Крім того, у загальноосвітніх начальних закладах у 2017-2018 н. р. навчається 122 учні з особливими освітніми потребами, які не мають статусу дитини з інвалідністю, проте потребують навчання за інклюзивною формою ( 59 учнів) через порушення розумового (або фізичного) розвитку або навчання у спеціальних класах – 63 учні (учні із зниженим зором або з затримкою психічного розвитку).
Організація інклюзивного навчання в місті відбувається за місцем проживання дитини з особливими потребами.
У 2017-2018 н. р. кількість закладів міста, у яких працюють класи інклюзивного навчання, складає 25, а саме:
ліцей № 2 м. Житомира, вул. Саєнка, 56, директор Полулях Валентина Іванівна,
Житомирська міська гімназія № 3, вул. Грушевського, 8, директор Дорошко Марія Вікторівна,
Житомирська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 5, вул. О.Клосовського, 16, директор Кононенко Жанна Василівна,
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 6 ім. В.Г.Короленка м. Житомира, майдан Короленка, 7, директор Омелянчук Тетяна Юріївна,
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 7 імені Валерія Вікторовича Бражевського, вул. Перемоги, 79, директор Чубінська Валентина Миколаївна,
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 10 м. Житомира, Київське шосе, 37, директор Величко Олександр Юлійович,
Житомирська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 14, вул. Кібальчича, 7, директор Шадурська Олена Юріївна,
Житомирська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 15 м. Житомира, вул. Вільський шлях, 261, директор Жигора Андрій Петрович,
Житомирська загальноосвітня спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 16, вул. Тараса Бульби-Боровця, 15, директор Карпець Володимир Миколайович,
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 19 м. Житомира, вул. Лесі Українки, 71, директор Білоконь Лариса Борисівна,
Житомирська спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 20 Житомирської міської ради, вул. Східна, 65, директор Ведмеденко Борис Михайлович,
Житомирська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 22 імені Василя Михайловича Кавуна, вул. Космонавтів, 36, директор Шпачук Олексій Федорович,
Житомирська міська гуманітарна гімназія № 23 ім. М.Й.Очерета, вул. Лятошинського, 14, директор Купрійчук Ніна Володимирівна,
Житомирський екологічний ліцей № 24, вул. Шевченка, 105б, директор Дудік Ганна Павлівна,
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 26 м. Житомира, проспект Миру, 59, директор Янчук Ірина Мечиславівна,
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 27 м. Житомира, проспект Миру, 27, директор Коротка Світлана Миколаївна,
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 28 м. Житомира імені гетьмана Івана Виговського, вул. Тараса Бульби-Боровця,17, директор Глінчевська Яніна Анатоліївна,
Житомирська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 30, пров. Шкільний, 4, директор Нечипорук Тетяна Анатоліївна,
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 32 м. Житомира, вул. Чуднівська, 48, директор Слободенюк Олена Михайлівна,
Житомирська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 33, вул. В.Бердичівська, 52, директор Осницький Йосип Павлович,
Житомирський міський колегіум, вул. Івана Мазепи, 18, директор Полівода Надія Григорівна,
Житомирська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 35, вул. Івана Мазепи, 95-а, директор Ларіонова Тетяна Антонівна,
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 36 ім. Я.Домбровського
м. Житомира, вул. Домбровського, 21, директор Кулініч Олена Михайлівна,
Житомирський навчально – виховний комплекс № 38, вул. С.Ріхтера, 10а, директор Постернак Лідія Назарівна,
Житомирський навчально-виховний комплекс спеціального типу № 59 Житомирської міської ради, вул. Войкова, 32, директор Мельничук Марія Семенівна,
Житомирська загальноосвітня приватна школа І-ІІІ ступенів «Сяйво» Житомирської області, вул. Коцюбинського, 5, директор Шостенко Галина Петрівна,
загальноосвітня україно – італійська школа «Всесвіт» І-ІІ-ІІІ ступенів, вул. Корабельна, 10, директор Левченко Марія Петрівна.
З 01.09.2017 року розпочали функціонувати спеціальні класи у Житомирській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 14 (для розумово відсталих дітей підготовчий клас для 6 учнів) та у Житомирському навчально – виховному комплексі № 38 (підготовчий клас для 3 учнів із зниженим зором).
Для учнів з особливими освітніми потребами функціонують спеціальні класи для дітей із затримкою психічного розвитку (з підготовчого до 4 класу) у НВК № 59 ( 5 класів, загальна кількість учнів – 70, із яких 13 – діти з інвалідністю, 56 – потребують корекції розумового розвитку).
Навчається у інклюзивних класах 126 учнів у 108 класах. Залучено до роботи з цією категорією учнів 99 асистентів вчителя, 41 практичний психолог, 27 вчителів-логопедів.
Із числа учнів, що навчаються за інклюзивною формою, 55 – діти з інвалідністю. Решта учнів інклюзивних класів – 59 учнів – потребують такої форми навчання через порушення розумового та психічного (фізичного) розвитку.
Відкриття класів та зарахування учнів відбувається виключно за рішеннями психолого-медико-педагогічної консультації та на підставі заяв батьків учнів.
Протягом 2012-2017 років проведена така робота по підготовці педагогів міста до впровадження інклюзивної освіти спільно з міжнародними та громадськими організаціями:
-
протягом 2012 – 2017 років – спільно з Житомирським державним університетом імені Івана Франка проведено міжнародні щорічні семінари україно – італійського проекту з питання впровадження інклюзивної освіти для практичних психологів та соціальних педагогів;
-
у грудні 2012 року – підготовлено заступників директорів, практичних психологів та соціальних педагогів через роботу семінару україно – канадського проекту “Інклюзивна освіта для дітей з особливими потребами в Україні ”;
-
у квітні 2013 року – підготовлено керівників загальноосвітніх навчальних закладів з питання соціалізації дітей з особливими потребами через роботу семінару україно – канадського проекту “Інклюзивна освіта для дітей з особливими потребами в Україні ”;
-
у червні 2013 року – проведено спільно з Житомирським державним університетом імені Івана Франка міжнародний семінар україно – італійського проекту з питання впровадження інклюзивної освіти « Професійний супровід дітей з інвалідністю в умовах навчання у державних та приватних школах»;
-
у 2015-2016 н.р. практичні психологи відвідали відкриту лекцію професора Лайла Кауфмана (США): «Навчання дітей з особливими потребами навичкам мислення вищого порядку: метапізнання та таксономія Блума»;
– у 2014-2016 роках через співпрацю з Житомирським обласним благодійним фондом «Берегиня Полісся», який надає підтримку і допомогу дітям з особливими потребами та їх родинам, проведено реабілітацію за допомогою оздоровчої верхової їзди (іпотерапії). За підтримки Фонду у 2015-2016н.р. був організований семінар-практикум для практичних психологів: «Всесвітній досвід та практичне використання іпотерапії та каністотерапії в реабілітації дітей з особливими потребами» із залученням провідних спеціалістів міжнародного рівня;
– у 2016-2017 навчальному році науково-методичний центр управління освіти з метою підготовки педагогів міста до роботи в інклюзивних класах з 01.09.2018 року здійснив наступні методичні заходи:
-
семінар заступників директорів з навчально-виховної роботи «Особливості комплексного підходу до розвитку, корекції та реабілітації дітей з особливими потребами»;
-
семінар практичних психологів та асистентів вчителів ЗНЗ «Адаптація та модифікація навчального процесу в умовах інклюзивного навчання», «Психогігієна праці та розвиток навичок емоційного саморегуляції»;
-
семінар керівників ДЗН, ЦРД, НВК «Готовність навчального закладу до діяльності в умовах інклюзивної освіти»;
-
семінар вихователів спеціалізованих груп, асистентів вихователя ДНЗ в інклюзивній групі «Системне проектування життя дошкільного закладу на інноваційних засадах в умовах інклюзивної освіти», «Реалізація корекційно – розвивального навчання дітей з с особливими освітніми потребами з метою створення адаптивно-освітнього простору в ДНЗ. Диференційований підхід до організації освітнього простору дітей із затримкою психічного розвитку».
Протягом 2017 року пройшли курсову перепідготовку 15 асистентів вчителя загальноосвітніх закладів, у 2018 – 10 асистентів вихователів дошкільних закладів.
Педагогічні працівники м. Житомира ( із загальноосвітніх навчальних закладів № 14,16, 26, 5, 28, 30, приватної школи «Всесвіт», науково-методичного центру ) були учасниками Всеукраїнських тренінгів «Інклюзивний простір. Практичні кроки», що проходив у м. Запоріжжі з 13 по 16 серпня 2017р. За підсумками тренінгу вони отримали сертифікат тренера з даного питання.
110 педагогів із 39 навчальних закладів м. Житомира – заступники директорів з навчально-виховної роботи, вчителі початкових класів, асистенти вчителя,- стали учасниками обласного тренінгу «Створення інклюзивного середовища в Житомирській області. Інклюзивний простір. Перші кроки.», що проходив у ЖДУ ім. І.Франка з 21 по 23 серпня 2017 р. У якості тренерів були залучені 8 педагогічних працівників, які мають сертифікати тренера з інклюзивної освіти.
26-27 жовтня 2017 року за ініціативи громадської організації «Культурно-просвітницький центр» спільно з ПЗОШ «Всесвіт», «Сяйво» проведено міжнародну практичну конференцію «Прагнемо до досконалості: педагогічна майстерність педагога у сфері інклюзивної освіти». У заході взяли участь 120 педагогічних працівників з різних міст України, Нідерландів та Італії, з них 60 – вчителі та асистенти вчителів ЗНЗ м.Житомира.
З доповідями виступили Ренс Роттір, президент християнського педагогічного університету та центру освітнього консультування (Нідерланди); Наталія Ліщук, кординатор-методист громадської організації «Культурно-просвітницький центр»; Віллем Віссер, директор школи для дітей з особливими освітніми потребами (Нідерланди); Дімітріс Аргіропоулос, викладач спецпедагогіки університету (Італія); Олександр Вялов, засновник ПЗОШ «Початок мудрості».
За час конференції вчителі ПЗОШ «Сяйво» (О.Нечипоренко, Л.Горностай, К.Жукова, Н.Дроботун) провели 8 майстер-класів з актуальних питань впровадження інклюзивної освіти. Представлено досвід роботи з дітьми з особливими освітніми потребами ПЗОШ «Всесвіт».
Протягом конференції громадською організацією «Культурно-просвітницький центр» презентовано навчально-методичні матеріали для педагогів та дітей з особливими потребами, які рекомендовано МОН України.
У м. Житомирі 23 листопада 2017 року за підтримки Житомирського міського голови з метою підготовки педагогів до роботи з дітьми з аутизмом було проведено семінар «Діти з аутизмом в інклюзивному просторі», яким було охоплено 264 педагогічні працівники. Семінар був організований та проведений Фондом допомоги дітям з синдромом аутизму «Дитина з майбутнім» та консулом «Аутизм-Європа» Інною Сергієнко.